Den femte deltävlingen i STCC blev en blandning mellan körning på blött och torrt. Under lördagens regniga kval dominerade Johan Kristoffersson med sin Volkswagen Golf GTI TCR med två pole position.

I Q2 blev det dessutom en trippel för Volkswagen och KMS genom Kristoffersson, Fredrik Ekblom och Fredrik Blomstedt.

– Det är kul. Jag har kommit på pallen i alla lopp i år, utom när jag fick punktering och när jag tjuvstartade, påpekade mästerskapstvåan Ekblom.

Johan Kristoffersson tog starten i söndagens första race, men åkte av i slutet på första varvet och tvingades bryta. Robert Dahlgren tog över och gick mot seger följd av Fredrik Ekblom. Fredrik Blomstedt fick hjälp av banan av Daniel Haglöf men hämtade upp några placeringar och slutade nia.

Johan Kristoffersson, med mest extravikt i lådan, försvann tidigt också i andra racet, rentav före start.

– Det hände redan på formationsvarvet. När jag la i tvåan så rök en drivaxel, berättade Kristoffersson.

Fredrik EkblomTeamkompisarna Fredrik Ekblom och Fredrik Blomstedt försvarade i Johans frånvaro Volkswagen Dealer Teams ära på bästa sätt. Ekblom rullade i ensamt majestät först över mållinjen med Blomstedt som lika klar tvåa i sin Golf GTI TCR.

– Det är synd om Johan att det där händer. Han är en bra kompis både på och utanför banan, påpekade Ekblom om den något grumlade segerglädjen.

I race tre var Johan Kristoffersson tillbaka i matchen och utmanade Robert Dahlgren som tog täten från första spår. Kristoffersson var också uppe i ledning en kort stund.

– Jag hann tre gånger genom depån före racet så däcken blev varma. Därför fick jag en jättebra start och kunde utmana, berättade Kristoffersson som ändå inte trivs med det hårdare gummit.

– Det är anpassat för fyrtio plusgrader och längre race som man kör utomlands. Här kör vi i +13 grader och korta race.

När Johan kom utanför banan, kort efter att ha passerat Dahlgren, så gick Fredrik Ekblom upp som trea bakom Daniel Haglöf och stannade där fram till sin tredje pallplats för dagen.

Helt nöjd var förstås inte mästerskapsjagande Ekblom ändå eftersom han tappade i sammandraget till Dahlgren, 281 mot 241 poäng.

– Körningen har funkat bra och jag har inte haft några problem med bilen, men vi har ändå inte åkt tillräckligt fort, tyckte Ekblom.

Fredrik Blomstedt jagade placeringar efter en dålig start och tog sig till sist upp till sjätteplatsen.

– Det var struligt i början och jag försökte ta mig runt på yttern, berättade Blomstedt, som hade ett komplicerat första varv med ett par bilbesök i sidan.

– En pallplats blev det i alla fall under helgen, men det hade varit väldigt skönt med tre stycken.

För Johan Kristoffersson var det här sista STCC-racet eftersom tävlingarna på Anderstorp och Mantorp går samtidigt som rallycross-VM.

– Jag hade hoppats att gå upp i mästerskapsledning den här helgen och det såg ju bra ut efter kvalet. Nu blev det inte så, men jag tror att körningen i STCC har gett mig en hel del till rallycrossen, summerade VM-ledaren i den andra disciplinen han kör för Volkswagen.

Stallchefen i Volkswagen Dealer Team Sweden, Tommy Kristoffersson, summerade en helg där allt inte gick riktigt som det skulle, men där ledningen i teammästerskapet fortfarande är stor, 509 poäng mot 440 för PWR.

– Det är såna här gånger man inser att det är små marginaler och att man behöver ha marginalerna på sin sida för att kunna vinna. Kanske måste man också ha en sån här helg ibland för att komma vidare. Det är ingen i det här laget som gillar att förlora och vi kommer att knyta näven och jobba ännu hårdare, lovade Tommy Kristoffersson.

Bland övriga Volkswagen-förare nådde Albin Wärnelöv, Experion, och med Lestrup Racing Team i ryggen, högst i resultatlistan. En femteplats i första racet var personbästa för Wärnelöv.

– Jag lär mig mer och mer och har blivit bättre på att föra dialog med ingenjörerna i teamet. Tyvärr missade jag i Ejes kurva. Annars hade det kunnat bli en pallplats, summerade Wärnelöv som också fick med sig två niondeplatser och nu ligger tolva i mästerskapet.

Robin Fredriksson debuterade i STCC med två elfteplatser och en trettonde i Lestrup Racings Volkswagen GTI TCR.

– Wärnelöv fick till det riktigt bra, kvalade femma i regnet, men gjorde tyvärr något misstag också. Robin gör det okej för att vara debutant och inga skador har vi på bilarna, summerade en halvnöjd Fredrik Lestrup.

Hos Micke Kågered Racing var det verklig berg-och-dalbana när Andreas Ahlberg först var fyra på träningen, men därefter missade i kvalet och slutade sextonde.

– Vi gick bort oss totalt i regnet, medgav Ahlberg, som sedan bjöd på en stark omkörningskavalkad när han tog sig upp till sjunde plats i de båda första racen efter en snygg styrning.

– Totalt tjugo omkörningar på två race och inte en skråma på bilen. Om vi hade startat längre fram hade vi kört om pallen, konstaterade Ahlberg nöjt.

Dalmasen försökte på nytt i tredje racet, men då tog det lite stopp på vägen med en elfteplats som följd.